Barn- och Fritidsprogrammet

Barn- och Fritidsprogrammet (BF)

Om programmet:

Är du intresserad av att arbeta med människor i olika åldrar och få en yrkestitel och behörighet som Barnskötare och Elevassistent, då är Barn och Fritidsprogrammet rätt för dig.

Programmet är yrkesförberedande för arbete inom förskola/skola samt inom olika fritidsverksamheter samt i vissa fall som personlig assistent.

Du kommer att få läsa ämnen som pedagogik, hälsa, specialpedagogik och sociologi samt utveckla din förmåga att leda och organisera verksamheter. Många av kurserna leder till ökad självkännedom vilket ger dig viktiga verktyg i bemötande av andra människor. Du kommer också att få prova på olika slags aktiviteter som du får glädje av i din yrkesroll. Som elev på BF har du totalt 17 veckors APL (Arbetsplatsförlagt lärande) bland barn i olika åldrar där du praktiskt får visa det du lärt dig.

I Arvidsjaur erbjuds inriktningen Pedagogiskt och Socialt arbete.

Efter gymnasiet

Utbildningen vid Barn- och fritidsprogrammet ger kunskaper som motsvarar yrkeskraven för verksamhet inom barn- och skolbarnsomsorg (barnskötare/elevassistent). Efter slutförda studier vid programmet är man anställningsbar inom yrkesutgången.

Vill man fortsätta på högskola/universitet använder man sitt individuella val för att skaffa sig behörighet för fortsatta studier. Detta ryms inom ramen för din studieplan på BF.

Vad blir du sen?

Utbildningen vid Barn- och fritidsprogrammet ger kunskaper som motsvarar yrkeskraven för verksamhet inom barn- och skolbarnsomsorg (barnskötare/elevassistent) samt fritidsverksamheter av olika slag. Efter slutförda studier vid programmet är man anställningsbar inom den valda yrkesutgången.

Vill man fortsätta på högskola/universitet kan man använda sina valbara kurser och individuella val för att skaffa sig behörighet för fortsatta studier. Detta ryms inom ramen för din studieplan på BF.

Barn och Fritidslärarna
Tel 073 – 056 83 03 (Erika)
073 – 057 06 17 (Karina)

Studie- och yrkesvägledare