Ekonomiprogrammet

Vill du sätta dig in i juridik, ledarskap och lära dig mer om ekonomi?

Är du nyfiken på entreprenörskap och företagande och lockas av att starta och driva ett företag? I så fall är du välkommen till Ekonomiprogrammet på Sandbackaskolan!

Ekonomiprogrammet  passar dig som vill fortsätta med studier inom ekonomi, juridik och samhällsvetenskapliga utbildningar. Programmet passar även dig som vill arbeta med uppgifter som marknadsföring, försäljning, redovisning eller företagande direkt efter gymnasiet.

Ekonomiprogrammet ger en bred utbildning med fokus på samhällsekonomi, företagsekonomi och juridik. Efter ekonomiprogrammet blir du behörig till de flesta utbildningar inom ovanstående områden. Inom de flesta områden i samhället och vid fortsatta studier ger Ekonomiprogrammet dig en god grund att stå på.

Under årskurs tre får du möjlighet att starta, driva och avveckla ett företag inom ramen för Ung företagsamhet.

Sandbackaskolan är certifierad att utbilda diplomerade gymnasieekonomer för att ge dig de bästa förutsättningarna för arbete och vidare studier. Som Diplomerad Gymnasieekonom blir du attraktiv på arbetsmarknaden och du får nära anknytning till näringslivet genom praktik och företagsfaddrar.

Vad blir du sen?

När du är klar med din gymnasieutbildning och eventuella vidare studier är möjliga yrken exempelvis butiksbiträde, ekonom, lärare, revisor, marknadsförare, controller, jurist, banktjänsteman eller ledare. Kanske startar du ett eget företag. Dina utsikter att få jobb direkt efter gymnasiet är goda, då ekonomer är eftertraktade på arbetsmarknaden.

Kontakt:

Ekonomilärarna
072 – 800 20 05 (Tobias)
070 – 301 34 19 (Bengt-Peder)

Studie och yrkesvägledare

E-post: sandbacka@arvidsjaur.se

Nyttiga dokument

Här hittar du information och dokument om ledighetsansökan, läsårsplan och scheman för olika klasser, lärare osv.

Vårt bibliotek

Du vet väl om att du kan ladda hem E-böcker och E-ljudböcker som du kan läsa på skärmen eller lyssna på.
Skolbiblioteket är öppet varje dag mellan 8.00-16.00.

Veckans lunchmeny

Skollunchen kan vara dagens höjdpunkt! Vi lagar ca 250 portioner/dag till våra elever.

Upplev Arvidsjaur

I Arvidsjaur finns det alltid något att göra. Vi har ett rikt kulturliv, här finns skidbackar, skoterleder, motionsspår, gym, klubbar och föreningar.