Fordons- och transportprogrammet

Fordons- och transportprogrammet (FT)

Om programmet

Vill du ha ett arbete direkt efter gymnasiestudierna, sök då in på Fordonsprogrammet. Stor brist på bilmekaniker och lastbilschaufförer i landet för närvarande! Här i Arvidsjaur kan vi just nu efter första basåret erbjuda fortsatt utbildning med inriktningarna personbil och transport.

Utbildningarna inom Fordonsprogrammet ger dig både ett rejält teoretiskt kunnande och praktiska kunskaper inom många spännande områden. Det ger dig också en god grund om du vill utbilda dig vidare i framtiden.

Inriktningar

Vi erbjuder följande inriktningar:

• Personbil
  • Transport med varianten lastbil/transportteknik

Vad blir du sen?

Inriktningen personbilsteknik inom Fordons- och transportprogrammet gör det möjligt för eleverna att arbeta som bilmekaniker eller försäljare. De elever som istället har fullgjort transportinriktningen kan söka arbete som truck- eller lastbilsförare.

Programmet ger även en grund för fortsatta studier, bl a i högskolan. Vill man fortsätta i högskolan krävs det dock ofta en komplettering av någon eller några kurser, något man ofta kan passa på att göra genom de valbara kurserna och individuella valen som erbjuds under gymnasietiden.

Lars-Erik Åberg, lärare personbilsteknik
Tel 070 – 301 65 62