Dokument

Nyttig information för dig som går eller ska börja hos oss

Information och dokument

Här hittar du information och dokument om ledighetsansökan, läsårsplan och scheman för olika klasser, lärare osv.
Här finns också några av skolans handlingsplaner t.ex. likabehandlingsplan, drogpolicy m.m.

Ansökan till utbildning

När ni som blivande gymnasieelever skall ansöka om en plats så gör ni detta på adressen: www.gymnasieantagningnord.se

Betyg

Betyg utdelas efter genomgången kurs. I det nya gymnasiet (GY -11), för elever som började studierna läsåret 2011-12, är betygsstegen A, B, C, D, E och F.
A är det högsta medan F motsvarar det tidigare betyget icke godkänd.

Fullständiga gymnasiestudier innehåller normalt sett 2500 poäng. Du måste ha minst betyget E i 2250 poäng inklusive svenska (1-3), engelska (5-6), matematik 1 och godkänt gymnasiearbete för att uppnå grundläggande behörighet för fortsatta studier på högskola.

Relaterade Länkar

Skolverkets hemsida om betyg

Drogpolicy och handlingsplan

I Sandbackaskolans Drogpolicy och Handlingsplan står bland annat följande skrivet:

Alkohol:
Nolltolerans gäller mot alkohol inom skolans område och i samband med aktiviteter som sker i skolans regi. Detta gäller elever, personal, föräldrar och övriga vuxna. Alkohol får inte förvaras inom skolans område.

Sniffning, doping och narkotika:
Nolltolerans gäller mot narkotika, doping och sniffning inom skolans område och i samband med aktiviteter som sker i skolans regi. Detta gäller elever, personal, föräldrar och övriga vuxna.

All personal skall vara uppmärksam på tendenser, tecken och spår som tyder på att elever använder narkotika, dopnings- eller sniffningsmedel. Sådana misstankar, även om de inte pekar mot någon specifik person, skall rektor informeras om.

Handlingsplan:

• Ansvarig: Rektor i samarbete med all personal
  • Vid misstanke om att en elev missbrukar skall berörd mentor/klasslärare kontaktas. Denna tar i sin tur kontakt med rektor och elevhälsan.

Åtgärder när elev är alkohol-/drogpåverkad på skolan:

• Rektor ska omedelbart informeras.

Åtgärder vid misstanke om försäljning av droger:

• Skolledning och elevvårdsteam kontaktas.
  • Rektor gör polisanmälan.

Detta kan du som elev göra:

• Prata med någon vuxen i skolan som du har förtroende för. Det är viktigt att någon vuxen får veta, så personen får rätt hjälp.

Detta kan du göra som förälder:

• Om du som förälder känner oro för ditt barn eller någon annan elev på skolan, kontakta kurator, skolsköterska eller rektor på skolan för att få råd och stöd. (Telefonnummer hittar du nedan).