Naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet (NA)

Om programmet

Naturvetenskapsprogrammet passar dig som är nyfiken, intresserad av vetenskap och matematik samt vill få en så bred utbildning som möjligt. Om du vill arbeta som till exempel läkare, civilingenjör eller forskare är naturvetenskapliga programmet rätt för dig!

Naturvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter programmet kommer du att ha kunskaper för högskolestudier inom främst naturvetenskap, matematik, teknik och medicin. Naturvetenskap är ett brett område som innehåller till exempel biologi, fysik och kemi.

Utbildningen på naturvetenskapsprogrammet fördjupar dina kunskaper om liv och naturen, fysikaliska fenomen och kemiska processer genom både teoretiska och praktiska moment.

På Sandbackaskolan har vi speciellt anpassade labbsalar för laborationer i fysik, kemi och biologi. Laborationer, fältstudier och experiment är vanliga inslag, vilket gör att du som elev får både teori och praktik. Detta ger en mycket god grund att stå på för fortsatta studier vid högskola.

Inriktningar

Vi erbjuder följande inriktningar:

• Naturvetenskap

Efter gymnasiet

Naturvetenskapsprogrammet innehåller de kurser som behövs för fortsatta studier inom såväl naturvetenskapliga som samhällsvetenskapliga yrkesområden. Alla utbildningsvägar är öppna efter detta program.

Inriktningen Naturvetenskap ger dig grundläggande behörighet för vidare studier på högskola och universitet, där bland annat möjliga yrken är Lärare, kemist, ekonom, tekniker, psykolog, veterinär, bibliotekarie, läkare, polis och optiker.

Camilla Nilsson, lärare Ma/Fy/Sv
Tel: 076 – 800 26 37