Flygtekniker

Lapplands Flygtekniska gymnasium

En utbildning till flygmekaniker med riksintag

Hösten 2021 tar vi emot de första eleverna till Lapplands Flygtekniska gymnasium. Det är den enda flygmekanikerutbildningen norr om Arlanda och är möjlig att söka oavsett var i landet du bor. Ansökan görs via studievägledaren i din hemkommun. Utbildningskoden är FXFLY.

Under utbildningen som är tre år får du lära dig att arbeta med flygplan så att du kan utföra kontroller, underhåll och reparationer. Du lär dig också hur flygplan är konstruerade, hur man åtgärdar fel i flygplanets olika system, hur olika flygmotorer är konstruerade och felsökning med hjälp av elektronik och datateknik.

Den här utbildningen passar dig som är teknikintresserad och vill omsätta teori till praktik. En fördel är att vara noggrann och ambitiös till sin läggning då kraven på säkerhet och kvalitet, ordning och dokumentation är stor inom den flygtekniska yrkesgrenen.

Utbildningen ger en yrkesexamen från gymnasieskolan med möjlighet att examineras enligt de europeiska luftfartsbestämmelserna för flygmekaniker A1 (flygplan med gasturbinmotor). Utbildningsintyget som erhålls är ett Certificate of Recognition som är giltigt i EASA:s (European Aviation Safety Agency) cirka 30 medlemsländer, vilket öppnar vägen för arbete i dessa länder.

Vad blir du sen?

Efter utbildningen är din titel flygmekaniker. Utbildningen ger möjlighet till allmän behörighet för att läsa vidare på högskola, universitet och yrkeshögskola till flyg eller helikoptertekniker. Det finns också goda chanser att få jobb direkt efter utbildningen då det finns flera flygföretag som anställer flygmekaniker, exempelvis SAAB, GKN Aerospace Sweden och Försvarsmakten.

Kontakt:

Nils Bohman, utbildningsledare
nils.bohman@arvidsjaur.se,
Mob 070-250 04 22

Fredrik Nilsson, studie och yrkesvägledare
fredrik.nilsson@arvidsjaur.se
Tel 0960-156 94

Nyttiga dokument

Här hittar du information och dokument om ledighetsansökan, läsårsplan och scheman för olika klasser, lärare osv.

Vårt bibliotek

Du vet väl om att du kan ladda hem E-böcker och E-ljudböcker som du kan läsa på skärmen eller lyssna på.
Skolbiblioteket är öppet varje dag mellan 8.00-16.00.

Veckans lunchmeny

Skollunchen kan vara dagens höjdpunkt! Vi lagar ca 250 portioner/dag till våra elever.

Upplev Arvidsjaur

I Arvidsjaur finns det alltid något att göra. Vi har ett rikt kulturliv, här finns skidbackar, skoterleder, motionsspår, gym, klubbar och föreningar.