Vård och Omsorgsprogrammet (VO)

Om programmet

Är du intresserad av att hjälpa och ta hand om människor? Vill du ha en utbildning som ger dig möjlighet att kombinera teori och praktik och valfriheten att börja jobba eller läsa vidare efter gymnasiet? Då kanske Vård och omsorgsprogrammet är något för dig!

Programmet förbereder för yrken som undersköterska inom akutsjukvård, äldreomsorg, psykiatrisk vård, hemtjänst samt elev- eller personlig assistent.

Programmet är en bred utbildning som ger dig möjligheter att arbeta med din självkännedom och personliga utveckling. Man lär sig att stötta människor med olika sjukdomar och funktionshinder.

OBS! För vuxna sökande krävs utdrag ur belastningsregistret!

Vad blir du sen?

Vård- och omsorgsprogrammet ger möjlighet att arbeta inom hälso- och sjukvård eller social omsorg.

Inom hälso- och sjukvård kan man exempelvis söka jobb som undersköterska eller skötare på vårdavdelningar med medicinsk, kirurgisk eller psykiatrisk vård, omvårdnad av äldre långtidssjuka eller på vårdcentraler, mottagningar och olika specialavdelningar. Inom social omsorg kan arbetet handla om att vara hemma hos funktionshindrade, sjuka och äldre människor med behov av omvårdnad, psykiskt utvecklingsstörda och missbrukare.

Programmet kan också grundläggande behörighet till fortsatta studier. För att uppnå den grundläggande behörigheten väljer man under utbildningens gång de kurser som krävs.

Vård- och Omsorgslärarna
Tel 0960-158 48, 0960-156 69,